Google hamert continu op de toename van mobiel verkeer. Binnen de zoekmachine Google heeft het mobiele verkeer zelfs de overhand in vergelijking tot het desktop verkeer. In Google AdWords spelen ze daarop in middels een nieuw campagne-type: Call-only.
“People are living their lives online and engaging with your business in new ways. With smartphones in hand, consumers are increasingly looking for products or services while on the go and then placing a call right away. In fact, 70% of mobile searchers call a business directly from search results. Today we’re introducing call-only campaigns, a new and easy way for businesses to reach potential customers by prominently showing your phone number, business description and call button — right when people are searching.” Aldus Google: Charge up your phones with call-only campaigns.
De advertenties binnen een Call-only campagne worden enkel getoond op mobiele apparaten. Elke klik is in dit gevoel een oproep waarvoor betaald wordt op CPC basis. Er zijn diverse biedstrategieën mogelijk waaronder handmatige CPC-biedingen, ‘klikken maximaliseren’ en ‘doel-CPA’.
De advertentie heeft dus geen bestemmings-URL. In de titel van de advertentie wordt het telefoonnummer getoond. De beschrijvingsregels en zichtbare URL zijn wel bewerkbaar. Klikken op de ‘click-to-call’ advertenie worden niet als conversies getoond, maar als klikken.
Zeker voor bedrijven die urgente diensten aanbieden, biedt een Call-only campagne absoluut voordelen. Denk aan loodgieters, Cv-monteurs, transportdiensten en dergelijke.
Het nadeel van een Google AdWords Call-only campagne is dat de bezoeker niet de mogelijkheid heeft om via de advertentie de website te bezoeken. Er wordt direct gebeld. Ideaal zou zijn om ook inzichtelijk te hebben wanneer iemand eerst de website bezoekt en vervolgens telefonisch contact opneemt.
Dat is mogelijk met bepaalde call tracking tools zoals Freespee, echter zijn daar behoorlijk hoge maandelijkse kosten aan verbonden. Een ander nadeel hiervan is dat er gebruik wordt gemaakt van een script dat een ander (dynamisch) telefoonnummer op de website plaatst op het moment dat iemand via een AdWords advertentie op de website terecht komt. Bovendien is er een VOIP-installatie vereist.
Google biedt uitkomst met hun eigen call tracking dienst die recent gelanceerd is. Op moment van schrijven is deze dienst alleen nog beschikbaar in de landen Australië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zweden. Het zal niet lang duren voordat deze call tracking mogelijkheid ook in Nederland gelanceerd zal worden.
Lees ook: Oproepen naar een Google-doorschakelnummer op uw website bijhouden.
Enkele tips bij de opzet van een Call-only campagne:
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”