Aan een website migratie zitten vele haken en ogen op SEO gebied. Men stopt enorm veel tijd in design, nieuwe content en dergelijke maar doordat er enkele SEO aspecten over het hoofd gezien worden, is de nieuwe website dramatisch vindbaar. Enorm zonde en vaak zelfs onherstelbaar. Raadpleeg mijn onderstaande SEO checklist die ik zelf gebruik bij ondersteuning van website migratie trajecten.
Met website migratie bedoel ik de volgende scenario’s:
In mijn ogen het belangrijkste SEO aspect bij een website migratie zijn de oude URL’s die een juiste verwijzingen dienen te krijgen naar de nieuwe URL’s.
Voorbeeld:
De URL www.timbeeren.nl/wie-is-tim/ wordt op de nieuwe website www.timbeeren.nl/wie-ben-ik/.
Of de URL www.timbeeren.nl/wie-is-tim/ wordt op een nieuw root domein geplaatst www.ikbentimbeeren.nl/wie-is-tim/.
De pagina www.timbeeren.nl/wie-is-tim/ heeft autoriteit, PageRank, opgebouwd doordat deze pagina ‘backlinks’ krijgt van andere websites, in dit geval TwinkleMagazine.nl.
Als mijn URL door de website migratie wijzigt naar www.timbeeren.nl/wie-ben-ik/ of www.ikbentimbeeren.nl/wie-is-tim/ lopen de backlinks dood. De PageRank komt op een 404 pagina terecht en is daarmee niets meer waard. Enorm zonde van de verrichte linkbuilding werkzaamheden, wat zich vertaalt naar dalende rankings in de zoekresultaten en dus een afname van het organische zoekverkeer.
Maak daarom een Excel lijst met alle bestaande URL’s van de huidige website, op basis van de XML sitemap bijvoorbeeld: www.timbeeren.nl/sitemap.xml. Andere mogelijkheden:
De zoekopdracht: ‘site:domeinvanwebsite.nl’ uit te voeren in Google:
Vervolgens zie je alle zoekresultaten, opgenomen in de index van Google, verschijnen.
Wat ook een mogelijkheid is, is om binnen Google Search Console (voorheen Webmaster Tools) de pagina ‘Links naar uw site’ te openen en dan te kiezen voor ‘Uw inhoud met de meeste links’. Het rapport ‘Pagina’s met links’ kan hier in Excel worden gedownload.
Vervolgens is het zaak om in Excel achter de kolom ‘Oude URL’s’ een kolom ‘Nieuwe of gewijzigde URL’s’ toe te voegen waar men de zogenaamde ‘301 redirects‘, of permanente verwijzingen plaatst.
Een 301 redirect is een server code die een permanente verwijzing van een URL naar een andere URL aangeeft. Hierdoor worden zowel gebruikers, verwijzende sites als zoekmachines doorverwezen naar de juiste URL.
Dat kan in het .htaccess bestand op de volgende manier:
Redirect 301 /oudelocatie.html http://www.timbeeren.nl/nieuwelocatie.html
Het kan ook in de scripttaal, bijvoorbeeld in PHP:
header(“HTTP/1.1 301 Moved Permanently”);
header(“Location: http://www.timbeeren.nl/nieuwelocatie.html”);
?>
In sommige gevallen (Magento of WordPress bijvoorbeeld) kunnen 301 redirects ook worden ingevoerd in het CMS zelf. Dat is afhankelijk van het content management systeem.
Naast het nadeel dat backlinks/PageRank, maar ook bookmarks, links uit mailings en dergelijke doodlopen, is een ander groot nadeel dat er doodlopende verwijzingen vanuit de zoekmachine index worden gemaakt.
In de zoekmachine index staan alle oude URL’s. Als de website gemigreerd wordt en een hoop URL’s wijzigen, heeft de zoekmachine dat niet snel genoeg door. Een tijd lang blijven er dus doodlopende URL’s in de zoekmachine vertoond worden en dat vinden zowel gebruikers als de zoekmachine zelf niet handig.
Als dit op grote schaal voorkomt, zeker bij de grotere websites met veel zoekverkeer, vindt er bij Google een noodscenario plaats en wordt de website tijdelijk uit de index van Google gehaald.
De rankings gaan hierdoor verloren en moeten opnieuw opgebouwd worden, wat in veel gevallen onherstelbaar blijkt te zijn. Ook de verdeling van PageRank binnen de website moet opnieuw gedistribueerd worden.
Het vergeten of niet goed toepassen van 301 redirects bij een website migratie heeft grote negatieve gevolgen op SEO gebied. Het is dan ook zeer merkwaardig dat dit ook bij de grotere websites, professionele bedrijven, nog steeds op grote schaal voorkomt.
Om de ernst van de situatie in te kunnen schatten raad ik de volgende artikelen aan:
Rabobank vergooit topposities Google, verliest tonnen aan gratis clicks – Usarchy
AD.nl maakt SEO misstap met nieuwe website – Marketingfacts
Nieuwe website Transavia niet vindbaar in Google – Marketingfacts
Ryanair drops out of top Google flight search results after website overhaul – The Guardian
Gelukkig is men steeds meer bewust van de negatieve impact die het kan hebben op SEO gebied. Ik begeleid inmiddels veel website migratie trajecten voor onze klanten en ik zou dan ook willen adviseren om altijd een specialist mee te laten kijken bij zo’n migratie.
Naast 301 redirects is dit mijn doorsnee plan van aanpak bij een website migratie:
Bronnen:
301 redirect verliest PageRank waarde? – Tim Beeren
Website verhuizen zonder verlies van Google Rankings? Zo bereid je het voor – Frankwatching
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”