De Quality Score (QS) is een belangrijke factor bij de bepaling van de werkelijke CPC (cost per click) die er betaald dient te worden binnen Google AdWords. Dat dit op zoekwoordniveau invloed heeft is helder, maar ook de ‘Account-Level Quality Score’ bestaat nog steeds.
Larry Kim van Search Engine Land toont aan dat “In accounts with overall good to great performance, these scores assigned to new keywords were also high – not so with lower performing accounts.”
Standaard krijgt een nieuw toegevoegd zoekwoord een kwaliteitsscore 6 die later wordt bijgesteld naar de daadwerkelijke kwaliteitsscore voor dat zoekwoord. Larry toont aan dat wanneer er nieuwe zoekwoorden worden toegevoegd aan Google AdWords accounts met zeer goede overall prestaties in de zin van Quality Scores, de toegevoegde zoekwoorden uiteindelijk een veel hogere Quality Score ontvangen. Zelfs als er weinig impressies en kliks tegenover staan.
Dat betekent dat de algehele Quality Score van een AdWords account en de historische data nog steeds erg belangrijk is en invloed heeft op nieuw toegevoegde zoekwoorden.
Loop dus het AdWords account na op slecht presterende zoekwoorden op gebied van de kwaliteitsscore (plus impressies, kliks en conversie data) over een langere periode, en verwijder deze uit het account. Een andere mogelijkheid is natuurlijk om de kwaliteitsscore proberen te verbeteren door de CTR (Click Through Rate) te verhogen door betere advertentieteksten en/of door de relevantie van de landingspagina te verbeteren.
Eerder schreef ik een artikel over de waarde van Google AdWords branded keywords inkopen? Doordat de relevantie en CTR voor branded keywords (merknaam/bedrijfsnaam) enorm hoog is, krijgen deze vaak een kwaliteitsscore 10 van 10. Hierdoor zijn de CPC’s enorm laag (vaak een paar cent). Deze hoge Quality Score voor de ‘Branded’ campagne heeft zijn positieve weerslag op de Quality Score van de rest van het account en haalt het gemiddelde omhoog. Mede daarom, altijd doen!
Lees ook: Sorry, Google, Account-Level Quality Score Still Exists – WordStream
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”