Linkbuilding is het genereren van links van externe webpagina’s naar een specifieke website of webpagina, met als doel een hogere waardering/autoriteit te verkrijgen binnen een zoekmachine zoals Google.
Deze waarde wordt PageRank genoemd. PageRank is bedacht door Larry Page, een van de oprichters van Google en is een methode om pagina’s op internet te ordenen naar belang/waarde. PageRank is nog steeds een van de belangrijkste factoren binnen het algoritme van Google en heeft een grote invloed op de SERP (Search Engine Result Page), oftewel de ranking/positie van een webpagina.
Een link van een externe webpagina wordt een backlink genoemd. Over het algemeen, hoe meer backlinks een pagina telt, hoe beter deze pagina scoort in de zoekresultaten.
Om de backlinks van een bepaalde webpagina of het hoofddomein in kaart te brengen, is het bekijken van het zogenaamde linkprofiel essentieel. Dat kan bijvoorbeeld met behulp van de Open Site Explorer tool van Moz. Met deze tool kan het linkprofiel ook worden vergeleken met andere websites, bijvoorbeeld die van concurrenten. Deze tool geeft ook inzicht in de verschillende ‘metrics’ van het linkprofiel. Wat zijn de gebruikte ‘anchor teksten’, wat is de verhouding root domains/total links, verhouding inkomende/uitgaande links etc. Deze metrics zijn ook van behoorlijke invloed op de rankings van bepaalde pagina’s.
Een voorbeeld van een belangrijke metric is of de backlink een ‘Follow’ of een ‘NoFollow’ attribuut draagt, of deze relevant is aan het onderwerp van de webpagina en wat de autoriteit van de backlink is.
Linkbuilding is een van de belangrijkste peilers binnen de populariteitsfactor van het Google algoritme en wordt hoofdzakelijk beïnvloed door externe factoren.
Linkbuilding is in feite niets anders dan het genereren van zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige, relevante backlinks waardoor Google de website belangrijker, waardevoller acht dan die van concurrenten websites. Klinkt eenvoudig! In de praktijk is het echter vaak een tijdrovende bezigheid waarbij het aantal backlinks dat geplaatst kan worden toch beperkt blijkt.
Linkbuilding activiteiten uitbesteden aan een gespecialiseerde bedrijfspartner met jarenlange ervaring is een optie. Er zijn verschillende onnatuurlijke manieren van linkbuilding, ook wel ‘black hat’ genoemd. Hier houdt Frank a Do zich afzijdig van. Frank a Do houdt zich enkel bezig met linkbuilding trajecten die van hoge kwaliteit zijn, natuurlijk zijn en zich binnen de richtlijnen van Google begeven.