Google Tag Manager (GTM) is een Tag Management Systeem van Google welke het mogelijk maakt om eenvoudiger diverse (conversie)acties op jouw website te koppelen aan tags en scripts en deze eenvoudig te beheren. Denk dan aan het meten van acties als paginabezoeken, verzending van websiteformulieren, klikken op telefoonnummers en e-mailadressen, toevoegingen aan winkelwagen enzovoort. Deze acties kunnen vervolgens via Google Tag Manager worden gekoppeld aan tags van o.a. Google Ads, Facebook, Google Analytics, Bing Ads en dergelijke.
Google Tag Manager is niet een tool die de programmeur/webbouwer overbodig maakt zoals vaak wordt gezegd. Integendeel, programmeurs zijn juist nodig om samen met marketeers het maximale uit Google Tag Manager te halen.
Wel is het zo dat bij het juist inrichten van Google Tag Manager je als marketeer of websitebeheerder veel flexibeler bent als het gaat om het beheren en optimaliseren van diverse tracking opties. Het is niet meer nodig om voor elke plaatsing of wijziging van een tag een programmeur in te schakelen. Google Tag Manager maakt het mogelijk om veel aanpassingen zelf te doen.
Zie hieronder in deze video een korte uitleg van Google Tag Manager:
Om het optimale uit een Tag Management Systeem als Google Tag Manager te halen is naast een goede samenwerking met IT, ook enige kennis van HTML en Javascript een ‘must’. Wanneer deze combinatie er is kan Google Tag Manager een zeer bruikbare tool zijn om uiteindelijk meer uit je website te halen.
In het kort zijn dit enkele voordelen van Google Tag Manager:
Google Tag Manager wordt geïmplementeerd door de zogenaamde container tag, bestaande uit twee stukjes code, toe te voegen aan de broncode van de website. Een deel dient zo hoog mogelijk, in het <head> gedeelte, te worden geplaatst en een ander stukje code zo hoog mogelijk in het <body> gedeelte. Wanneer dit het geval is kan men via de Google Tag Manager omgeving diverse tags ‘afvuren’ binnen deze geplaatste container.
Vaak kan dit via bestaande tag templates die beschikbaar zijn binnen de Google Tag Manager interface. Deze ‘kant-en-klare’ templates maken het mogelijk om eenvoudig bepaalde tags toe te voegen aan de website. Zie in de afbeelding hieronder enkele voorbeelden:
Naast de in de afbeelding beschikbare tag templates voor Google producten, zijn er ook templates voor o.a. Bing Ads, LinkedIn en Hotjar te vinden. Deze opties maken Google Tag Manager dan ook een fijn systeem voor (online) marketeers die diverse advertentiekanalen gebruiken.
Wanneer je het optimale uit Google Tag Manager wilt te halen is het noodzakelijk dat de website beschikt over een zogenaamde dataLayer. Dit is zoals de naam al doet vermoeden een ‘gegevenslaag’ die verwerkt zit in de broncode van de website die vaak door een programmeur kan worden toegevoegd aan de website. Voor bekende open source systemen zoals bijvoorbeeld WooCommerce en Magento bestaan er ook (betaalde) plugins of extensies die kunnen zorgen voor een dergelijke gegevenslaag.
De gegevenslaag kan vervolgens allerlei elementen bevatten die binnen Google Tag Manager gebruikt kunnen worden voor het instellen van bepaalde tags. Denk aan het toewijzen van bepaalde (dynamische) variabelen aan bijvoorbeeld conversietags zoals ‘productprijzen’, ‘orderwaardes’, ‘order id’s’, ‘paginatypes’ etc.
Ook kunnen bepaalde waardes uit de dataLayer gebruikt worden als ’trigger’. Dit wil zeggen dat een bepaald element binnen de dataLayer gebruikt wordt om te bepalen of een ingestelde tag afgevuurd moet worden op dat moment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een AddToCart of RemoveFromCart actie die de klant uitvoert maar ook een remarketing tag die moet worden afgevuurd op (bepaalde) productpagina’s.
Hierboven zie je een voorbeeld van een dataLayer voor een webshop met daarin de belangrijkste Ecommerce gegevens als prijzen, productnamen en artikelnummers. Deze gegevens kunnen worden ‘opgepikt’ en bijvoorbeeld worden gebruikt ter input van een dynamische remarketing tag.
Wanneer de Google Tag Manager container op de website is geplaatst en via de interface is ingesteld qua tags kan men, alvorens de ‘gevulde’ container daadwerkelijk live te publiceren, deze ’testen & debuggen’ via de preview modus. Binnen de preview modus kan er worden gecontroleerd of tags op de juiste momenten afvuren en over de juiste variabele waarden beschikken.
Verder geeft de handige gratis Chrome extensie ‘Google Tag Assistant‘ aan of bepaalde primaire tags (waaronder de Google Tag Manager container zelf) naar behoren werken (groen of blauw) of wanneer tags (waarschijnlijk) niet goed werken en er aanpassingen noodzakelijk zijn (oranje of rood). Inmiddels is dit een legacy-tool en zal naar verwachting spoedig verdwijnen. Previewen en debuggen zal dan helemaal gaan plaatsvinden in de Google Tag Manager interface(s) zelf en de Google Analytics 4 eigen debug-omgeving.
Andere Chrome extensies die nog wel bestaan en tevens handig zijn bij het inspecteren van tags zijn o.a. ‘Meta pixel helper‘ en de ‘Bing Ads UET Tag helper‘.
Met de (op)komst van Server-side tracking is er ook een nieuwe Google Tag Manager variant bijgekomen; de Server-side Google Tag Manager container.
Alhoewel deze in principe vrij identiek is aan de ‘oude’ Google Tag Manager (Client-side) verschilt deze in enkele opzichten.
De Server-side Google Tag Manager zorgt ervoor dat de (via de Client-side Google Tag Manager) op de server binnengekomen data op de juiste manier verwerkt wordt en wordt doorgestuurd naar de juiste advertentie- en analytische platformen. De verzamelde data op de server wordt dan in een first-party context opgeslagen en verstuurd i.p.v. de gangbare third-party context. Lees hier meer over server-side tracking en de verschillende voordelen ervan.
Frank a Do ondersteunt regelmatig klanten bij het implementeren, instellen en beheren van Google Tag Manager. Dit vaak in samenwerking met de programmeur van de klant of wanneer nodig met een programmeur vanuit ons netwerk. Gezien onze kennis van HTML en Javascript kunnen we vaak samen met een programmeur het maximale halen uit de mogelijkheden die Google tag Manager te bieden heeft.
Kortom, neem bij vragen over Google Tag Manager gerust contact met ons op.