Het blijft altijd een strijd tussen twee werelden. Bedrijven die nauwkeurig in kaart willen brengen hoe hun websites, apps en marketingcampagnes presteren en aan de andere kant bezoekers en gebruikers van websites en apps die steeds meer hun (online) privacy wensen te beschermen.
Met het oog op de privacy van gebruikers implementeren steeds meer browsers methoden om bezoekers ‘te beschermen’ tegen third-party cookies. Dit zorgt er wel voor dat de gangbare manier van meten voor minder complete data zorgt.
Browsers als Safari, Edge en Mozilla werken met systemen (o.a. ITP = Intelligent Tracking Prevention en ETP = Enhanced Tracking Prevention) die automatisch third-party cookies blokkeren, verwijderen en/of slechts voor een beperkt aantal dagen beschikbaar houden voor het uitlezen. In navolging heeft zelfs Google aangekondigd met Chrome aan een browser-ervaring te werken zonder third-party cookies. Zie hieronder de planning omtrent de uitfasering van third-party cookies in Chrome:
Daarnaast werkt Google middels Google Consent Mode (v2) aan het beter en strikter naleven van cookievoorkeuren bij het verzamelen van (advertentie)data. Bezoekers van websites en apps moeten hierdoor beter in staat zijn te bepalen welke cookies zij accepteren en afwijzen en tevens of deze cookies gebruikt mogen worden voor (gepersonaliseerde) advertentiedoeleinden.
Allemaal met als doel de privacy van de bezoekers te waarborgen en meer en meer over te gaan naar een tijdperk zonder third-party cookies.
Bij deze eerder genoemde gangbare manier van meten worden alle gegevens rechtstreeks opgehaald vanuit de browser van de gebruiker. Middels tracking scripts en cookies worden alle benodigde gegevens hier opgehaald en rechtstreeks verzonden naar de advertentie- en analytische platformen. Deze methode heet Client-side tracking omdat de tracking plaatsvindt aan de gebruikerszijde (klantzijde).
Door de automatische tracking prevention tools binnen de browsers (o.a. ITP & ETP), de inzet van Adblockers door gebruikers en de mogelijkheid tot afwijzen van cookies zal de verzamelde dataset steeds minder compleet worden bij het blijven hanteren van Client-side tracking..
De oplossing klinkt vrij simpel, zorgen dat je minder afhankelijk bent van third-party cookies en tracking-scripts van derden die inladen in de browser door over meer ‘eigen’ data te beschikken.
Hier komt Server-side tracking om de hoek kijken. Maar wat is hieraan precies anders? En hoe pak je het aan?
Waarbij client-side tracking volledig afhankelijk is van de browser of app, is Server-side tracking dit (door de locatie van dataverzameling) niet. Hier zorg je ervoor dat de dataverzameling en tracking plaatsvindt op je raadt het al.. de server.
Door zelf een server te beheren en alle benodigde gegevens hier te verzamelen blijft de data in een first-party context. Vervolgens deel je deze data (mits hiervoor toestemming verkregen is) vanuit de server met de gewenste advertentie- en analytische platformen via server-side tagging via Google Tag Manager.
Omdat er de fase van de dataverzameling geen third-party context meer is, is de dataverzameling een stuk completer. Hierdoor is de data die potentieel gedeeld kan worden met de verschillende advertentie- en analytische platformen ook een stuk omvangrijker.
Waarbij Google Tag Manager vaak een essentiële rol speelt bij het inrichten van Client-side tracking zal deze rol in de toekomst ondanks de verschuiving naar Server-side niet kleiner worden.
De bestaande Client-side Google Tag Manager container zal namelijk ingericht moeten gaan worden om de benodigde data vanuit de browser of app naar de server te sturen.
Op deze server zal er een Server-side Google Tag Manager nodig zijn om deze gegevens te verwerken en weer door te kunnen sturen naar de verschillende advertentie- & analytische platformen.
Voor het implementeren van Server-side tracking dien je wel te beschikken over een ‘eigen’ Server om de data op te verzamelen. Veelal wordt er echter gekozen om een Server te hosten via tools als Google Cloud Platform, Azure of bijvoorbeeld Stape op een subdomein van je eigen website.
Vanwege de scherpe prijzen en optionele tools kiezen wij vaak voor Stape als partner voor het hosten van een server. Hier heb je naast een (beperkte) gratis versie voor € 20,- per maand (of € 200,- bij jaarafname) aan de slag met Server-side tracking. De uiteindelijke prijs hangt wel af van de hoeveelheid data(verzoeken) die de server zal moeten gaan verwerken.
Een ander bijkomend voordeel van Stape dat zij de mogelijkheid bieden specifieke Server-locaties te kiezen en hierdoor eenvoudig te voldoen aan privacy gerelateerde regelgeving (bijvoorbeeld de vereiste om gegevens te bewaren en verwerken binnen in de EER/EU). Daarnaast is een bijkomend voordeel dat hoe dichterbij een server-locatie is des te kleiner de serverresponstijd en dus een snellere verwerking van data.
Kleven er ook nadelen aan Server-side tracking? In zekere zin wel.
Het juist opzetten van Server-side tracking is vrij complex en vergt een helder plan van aanpak. Zeker bij de overstap van Client-side tracking naar Server-side tracking wil je niet dat metingen spaak lopen en data verloren gaat.
Ook zijn er extra (maandelijkse) kosten die komen kijken bij het implementeren en het afnemen of zelf hosten van een server.
Echter zullen de voordelen van extra dataverzameling, het beter kunnen aansturen en optimaliseren van marketingcampagnes en het op een veilige manier verwerken van gegevens in veel gevallen duidelijk opwegen tegen de nadelen.
Server-side tracking zal de komende periode steeds meer van een mooie toevoeging, naar een echte must veranderen. Door de ontwikkelingen op het gebied van privacy en third-party cookies zal de behoefte aan accurate dataverzameling via Server-side tracking steeds groter worden. Zorg dat je op tijd bent en zet de stap naar Server-side tracking.
Graag helpt Frank a Do bij het juist opzetten en inrichten van Server-side tracking. Neem bij vragen gerust contact met ons op.