“Het onderscheid tussen de betaalde zoekresultaten en de organische zoekresultaten wordt steeds kleiner. Het betaalde zoekverkeer wordt steeds prominenter getoond in de zoekresultaten en ‘kaapt’ hierdoor al zo’n 30% van de totale attentiewaarde. Wanneer online zichtbaarheid gewenst is, is het online adverteren aan te raden.”
Het online advertentiekanaal Search Engine Advertising (SEA), of in het Nederlands ‘zoekmachine adverteren’, is een manier om van zoekmachine gebruikers daadwerkelijk websitebezoekers te maken. Bij het online adverteren heeft een adverteerder de zichtbaarheid zelf in de hand: boven, naast en onder de organische zoekresultaten in de vorm van vertoonde advertenties binnen Google AdWords bijvoorbeeld.
Bij het adverteren in de zoekmachines staat meetbaarheid centraal. Dit advertentiekanaal maakt het mogelijk altijd volledig inzicht te krijgen in de prestaties per zoekwoord, de prestaties van een bepaalde communicatieboodschap, de effecten van een specifieke targeting etc. Het is altijd te bepalen wat de investeringen in dit kanaal opleveren, hierdoor is het mogelijk te sturen op een goede return on investment (ROI).
Er bestaan meerdere zoekmachines op het internet. Toch is er eigenlijk maar één grote speler op de markt: Google. Met maar liefst een marktaandeel van 93% in Nederland is Google dé zoekmachine waar het om draait, zeker in Nederland.
Om als bedrijf online te groeien, is Google de plek om zichtbaar te zijn. Dit kan door in de organische zoekresultaten aanwezig te zijn of door zichtbaar te zijn in de vorm van advertenties.
Door de jaren heen is de attentiewaarde met betrekking tot dergelijke advertenties binnen de zoekresultaten toegenomen. Google maakt steeds minder onderscheid tussen de organische zoekresultaten en de steeds meer naar voren komende betaalde zoekresultaten.
Prominent zichtbaar zijn op het juiste moment kan zeer lucratief zijn, dit is juist het voordeel van het online adverteren (Search Engine Advertising). Google biedt de mogelijkheid om prominente zichtbaarheid binnen de zoekresultaten te ‘kopen’, te bepalen waar de bezoekers op de website terecht komen en bovendien wanneer en voor wie de advertenties getoond worden. Hierdoor is een Google AdWords campagne zo in te richten dat enkel relevante gebruikers getarget worden.
Na Google volgen andere zoekmachines als Bing en Yahoo op gepaste afstand. Met een marktaandeel van 3% (Yahoo) en 1% (Bing) zijn dit kleine spelers op de Nederlandse markt.
Toch is het aan te raden deze zoekmachines niet links te laten liggen. Alhoewel de zoekmachines minder zoekverkeer hebben liggen er wel kansen.