Zo’n 93% van de internetgebruikers in Nederland gebruikt Google om zich te oriënteren bij aanschaf van een product of dienst. Het is dan ook niet meer dan logisch dat een hoge positie binnen zoekmachine Google op een relevante zoekterm, erg waardevol kan zijn voor bedrijven.
Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in de zoekvolumes per zoekterm. Over het algemeen zijn de zoektermen met hoge zoekvolumes ook degene waarbij de concurrentie op zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimization) gebied het hevigst is.
Voor een startup is het belangrijk zoektermen te vinden die voldoende zoekvolume kennen, maar waarbij de concurrentie nog niet zo hevig is. Voor een gevestigd of corporate bedrijf met een lange historie is het zaak de concurrentie op een slimme manier aan te gaan of voor te blijven.
Doordat het algoritme (de berekening voor de rangschikking van de zoekresultaten) van Google continu aan verandering onderhevig is en concurrenten ook niet stil zitten, is het belangrijk structureel aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie is arbeidsintensief, daarnaast dient een SEO specialist continu op de hoogte te zijn van nieuwe trends en ontwikkelingen op zoekmachine gebied. Bedrijven huren online marketeers in die hier verantwoordelijk voor zijn, echter zijn goede SEO specialisten schaars en hebben startups niet altijd de financiële middelen hiervoor.
Uitbesteding van zoekmachine optimalisatie komt dan ook vaak voor. Dit kan in verschillende vormen, van een eenmalig adviesrapport tot een maandelijks optimalisatietraject.
Frank a Do beschikt over jarenlange SEO ervaring en specialistische kennis omtrent het vergroten van de online vindbaarheid binnen de organische (gratis gedeelte) zoekresultaten.
Zoekmachine optimalisatie wordt onderverdeeld in drie zoekmachine optimalisatie gebieden, namelijk de inhoudsfactor (content), de indexatiefactor en de populariteitsfactor. De inhoudsfactor en indexatiefactor worden OnPage factoren (factoren binnen de eigen website) genoemd. De populariteitsfactor worden OffPage factoren (factoren buiten de eigen website) genoemd.
Frank a Do kijkt per klant waar verbeterpunten liggen, er worden prioriteiten gesteld en op basis daarvan gaat Frank a Do, vaak in samenwerking met klant, optimaliseren.
De inhoudsfactor wordt onder andere beïnvloed door het continu plaatsen van unieke inhoud/content. Het is positief om de website ‘in beweging te houden’, bezoekers (en Google) continu nieuwe content te bieden. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor zoals het gebruik van een weblog, een FAQ sectie, whitepapers etc.
De nieuwe en veelgehoorde term ‘content marketing’ speelt hier een belangrijke rol in.
De indexatiefactor betekent hoofdzakelijk de mate waarin een webcrawler/Googlebot de webpagina kan ‘lezen’ (crawlen). Sommige stukken code kunnen (nog) niet of moeilijk worden gelezen door de Google crawler zoals Flash en Javascript en daardoor worden desbetreffende webpagina’s niet of niet optimaal getoond in de zoekresultaten.
De indexatiefactor heeft ook te maken met de bereikbaarheid van webpagina’s binnen een website. Wanneer een webpagina een paar lagen diep ligt en weinig interne en externe links krijgt zal deze webpagina als minder relevant/belangrijk worden beschouwd door Google.
De sitestructuur, opbouw van een website, is cruciaal als het gaat om de indexatiefactor. Denk hierbij vanuit de gebruiker, op basis van webstatistieken en op basis van het zoekwoorden onderzoek.
De populariteitsfactor wordt hoofdzakelijk beïnvloed door externe factoren van een webpagina. Hoe meer relevante en kwalitatieve links een webpagina ontvangt, hoe meer waarde Google aan de webpagina hecht. Om dit te realiseren is een goede en slimme ‘linkbuilding’ strategie vereist.
Met webstatistieken kan ontzettend veel input vanuit de gebruiker verkregen worden. Inspelen op deze webstatistieken en verder optimaliseren is essentieel. Google Analytics en andere analytische tools worden door Frank a Do veelal ingezet.