Er is een tijd geweest dat vrijwel elke website beschikte over een carrousel op de voorpagina. Nog steeds zijn carrousels/sliders veelvuldig te vinden op websites en webshops. Helaas dienen ze geen enkel doel, het werkt niet. Hieronder geef ik toelichting op de stelling: Carrousels/sliders werken niet.
Allereerst twee voorbeelden van websites die nog steeds gebruik maken van een carrousel op de voorpagina: Bart Smit en War Child.
Het antwoord is makkelijk te geven; geen enkele bezoeker neemt de tijd om alle beelden uit de carrousel te bekijken. Een carrousel leidt ontzettend af en hindert de bezoeker in zijn taak: vinden waar hij naar op zoek is. Dat wekt frustratie op.
Uit onderzoek is gebleken dat carrousels, bewegende beelden genegeerd worden. Er bestaat zelfs een ludieke website omtrent het gebruik/afkeuren van een carrousel: Should I use a carousel?
Lees onder andere de onderzoeken van Jakob Nielsen, Toon Lowette en Joost de Valk met betrekking op het gebruik van carrousels:
Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility – Jakob Nielsen
Gooi die carrousels van uw website! – Toon Lowette
Sliders suck and should be banned from your website – Yoast
Uit onderzoek van AGConsult is gebleken dat het gebruik van statische beelden in plaats van carrousels veel effectiever is. Een zeer bruikbaar artikel:
Wat krijgt meer kliks: een carrousel of statische banners op je website? – AGConsult
Uiteraard dien je uit te gaan van cijfers en feiten en niet van meningen. Ga zelf eens A/B-testen en ga hoogstwaarschijnlijk dezelfde conclusie trekken als in het artikel van AGConsult.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”