Google Ad Grants is een programma vanuit Google dat non-profit organisaties de mogelijkheid biedt om hun missie en initiatieven te promoten op pagina’s met zoekresultaten van Google. Google stelt hiervoor maandelijks $ 10.000 tot maximaal $ 40.000 advertentiebudget beschikbaar aan charitatieve instellingen, stichtingen en culturele instellingen.
Een gemiste kans voor elke stichting of charitatieve instelling die hier (nog) geen gebruik van maakt.
Er zijn een aantal criteria waaraan de non-profit organisatie dient te voldoen om te kunnen deelnemen aan het Ad Grants programma.
De belangrijkste is de beschikking over een ANBI-nummer en een maatschappelijk doel dat in lijn ligt met de deelnamecriteria van Google.
Daarnaast dient het AdWords-account maandelijks actief beheerd te worden door regelmatig in te loggen en elke 90 dagen minimaal één wijziging aan te brengen in het account (op basis van analyse van uw accountprestaties). Het Ad Grants account kan zonder kennisgeving vooraf automatisch worden onderbroken of geannuleerd als er meer dan 90 dagen lang geen wijzigingen worden aangebracht in het account.
Volledige deelnamecriteria Google Ad Grants.
Een Google Ad Grants campagne is niet geheel hetzelfde als een reguliere Google AdWords campagne, er zijn een aantal voorwaarden waar niet vanaf kan worden geweken.
Een Google Ad Grants account heeft de volgende beperkingen:
Wanneer het Ad Grants account het plafond bereikt van $ 10.000 per maand, is er de mogelijkheid om up te graden naar het Grantspro-programma.
Het Grantspro-programma biedt een hogere bestedingslimiet van $ 40.000 per maand, in plaats van de standaardlimiet van $ 10.000 per maand, voor geschikte Google Ad Grantees. Dit is een extra $ 30.000 per maand die wordt toegevoegd aan de standaardlimiet van $ 10.000 per maand voor het bestaande Google Ad Grants-account, wat gelijk is aan een totaal van $ 40.000 per maand aan gratis advertenties.
Grantspro: overzicht en criteria.
Frank a Do kan ondersteuning bieden bij het indienen van het verzoek voor het Google Ad Grants programma.
Voor een aantal stichtingen beheert en optimaliseert Frank a Do het AdWords-account actief en wordt er getracht meer relevante bezoekers naar de website te trekken waar vervolgens conversie doelstellingen aangehangen worden zoals:
Deze conversies worden gemeten middels het Google AdWords conversiescript waardoor inzichtelijk gemaakt wordt wat de campagne concreet betekent voor de organisatie. Daarnaast kan er op basis van deze metingen maandelijks geoptimaliseerd worden.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”