Veel online ondernemers waren bij het ingaan van de nieuwe AVG-wetgeving eind mei 2018 bang in de toekomst belangrijke websitedata te moeten gaan missen. De mogelijkheid voor websitebezoekers om (analytische) cookies te weigeren maakte dat naar verwachting veel waardevolle data niet meer beschikbaar zou zijn. Gelukkig werd al snel duidelijk dat met bepaalde instellingen Google Analytics ‘AVG-proof’ te maken is om dit te voorkomen.
Analytische cookies plaatsen zonder expliciete toestemming
Zorg dat je de volgende instellingen in Google Analytics aanpast om analytische cookies te kunnen plaatsen zonder dat de bezoeker expliciete toestemming heeft gegeven.
- Zorg voor duidelijke informatie op de website over het gebruik en herkomst van cookies op de website. Dit kan door een uitgebreide privacyverklaring en cookie statement te publiceren op de website.
- Zorg dat alle door Google aanbevolen opties uitgevinkt staan onder het kopje “delen van uw Google Analytics-gegevens” bij ‘accountinstellingen’.
- Zorg ook dat je hier de “Amendement voor gegevensverwerking” accepteert en ook onder “DPA-gegevens beheren” de contactpersonen en juridische entiteiten opgeeft.
- Zorg dat de opties “remarketing” en “rapportagefuncties voor advertenties” uitstaan onder het kopje “gegevens verzamelen voor advertentiefuncties” bij ‘trackinginfo -> gegevensverzameling’.
- Zorg dat IP adressen worden geanonimiseerd. Dit kan door het Google Analytics tracking script aan te passen dan wel als extra veld op te nemen in Google Tag Manager.
- Zorg dat verzamelende gegevens versleuteld via een SSL-verbinding worden verstuurd. Dit kan wederom door het Analytics script aan te passen of door een extra veld in te stellen in Google Tag Manager.
Middels deze instellingen zorg je ervoor dat websitestatistieken nooit gekoppeld kunnen worden aan een specifiek persoon en dat de verkregen gegevens nooit gedeeld worden met derden.