Google biedt een aantal interessante tools om nieuwe markten te ontdekken en bereik uit te breiden naar het buitenland. Dat kan zeer rendabel zijn, Frank a Do beheert Google AdWords campagnes over de hele wereld.
De Google Export Business Map (download hier) biedt een overzicht gemaakt van de 12 meest relevante exportlanden voor Nederlandse bedrijven. Voor elke markt zijn er statistieken te vinden zoals gegevens over de populatie, zoekgedrag, gebruik van mobiele telefonie en social media. Daarnaast biedt deze map een overzicht met daarin lokale feestdagen en andere belangrijke datums. Deze informatie geeft uniek marktinzicht dat kan helpen bij het ontdekken van exportkansen.
De Global Market Finder is een handige tool om zoekvolumes, concurrentie en klikprijzen in het buitenland te ontdekken. Een soort internationale Google AdWords Zoekwoordplanner.
“Met de Global Market Finder kunt u wereldwijd doelgroepen vinden die geïnteresseerd kunnen zijn in uw producten, services of bedrijf.
U hoeft alleen de gewenste regio (bijvoorbeeld het Midden-Oosten of Azië) en de zoekwoorden op te geven die uw product of uw service beschrijven. De zoekwoorden worden automatisch vertaald.
De Global Market Finder maakt gebruik van wereldwijde gegevens van internetzoekopdrachten en laat zien hoe vaak mensen hebben gezocht op uw zoekwoorden, in maximaal 56 talen. In combinatie met AdWords geeft de Global Market Finder ook schattingen voor biedingen en voor de concurrentie op elk van uw zoekwoorden, per markt en per taal.
Aan de hand van de verkregen informatie kunt u zien wat het ongeveer kost om een nieuwe klant in een bepaalde markt binnen te halen. Zo kunt u bepalen of het de moeite loont om u op die markt te richten.”
Bron: Global Advertiser
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”