Google heeft aangegeven dat vanaf 21 april 2015, mobielvriendelijkheid een ranking factor wordt. Wanneer Google een website negatief beoordeelt op mobielvriendelijkheid, zal deze lager scoren in de zoekresultaten.
Binnen Google Webmaster Tools is Google enige tijd geleden begonnen met het sturen van waarschuwingsmeldingen voor websites die niet voldoen aan de eisen voor mobiele gebruiksvriendelijkheid. Lees ook: Tracking mobile usability in Webmaster Tools.
Vanaf 21 april 2015 worden er ook ‘mobile-friendly’ labels toegevoegd aan zoekresultaten die mobielvriendelijk zijn in ogen van Google.
Lees hier de aankondiging: Promoting modern websites for modern devices in Google search results.
De maand maart is uitgeroepen tot #MobileMadness maand om webmasters voor te bereiden en aanzet te geven hun websites mobielvriendelijk te maken.
Is mijn website mobile-friendly?
Hiervoor heeft Google een handige tool in het leven geroepen: Google’s Mobile-friendly tool. Met deze test wordt de URL geanalyseerd en wordt gemeld of de pagina een mobielvriendelijk ontwerp heeft. Zoals eerder vermeld wordt er ook binnen Google Webmaster Tools gecommuniceerd als een website niet voldoet aan de ‘mobile-friendly’ eisen.
Enkele veelvoorkomende problemen:
- Te kleine lettertypes, waardoor ingezoomed moet worden om de tekst te kunnen lezen.
- Tikdoelen te dicht bij elkaar, waardoor het navigeren niet soepel verloopt. Gebruik voorbeeld een zogenaamd ‘hamburger menu’ ter navigatie.
- Mobile viewport niet correct ingesteld.
- Te lange laadtijd.
- Gebruik van programmeertaal die niet ondersteund wordt voor mobiel zoals Flash.
- Vermijd horizontaal scrollen. Teksten dienen netjes geschaald te worden.
- CSS, Javascript en/of afbeeldingen worden uitgesloten van indexatie.
- Het genereren van 404 pagina’s, enkel voor mobiel.
Waarom geeft Google mobielvriendelijke websites voorrang?
Daar zijn verschillende redenen voor te bedenken. Ik zal er een aantal opnoemen:
- Het mobiele verkeer op zoekmachine Google gaat het desktop verkeer overtreffen in 2015. Google wil ook mobiele gebruikers een optimale zoekervaring bieden en heeft dus baat bij mobielvriendelijke websites in hun zoekresultaten.
- Mobiele apparaten spelen een belangrijke rol in het aankoopgedrag van consumenten. De aankoop zelf gebeurt in veel gevallen nog op een desktop, maar tijdens het oriëntatieproces wordt vaak een mobiel apparaat gebruikt. De uitdaging hierbij is te vinden in conversie attributie: in hoeverre speelt mobiel een rol in het aankoopproces van mijn klanten.
- Wanneer gebruikers van zoekmachine Google een negatieve zoekervaring opdoen doordat de website die zij bezoeken niet mobielvriendelijk is, doet dat afbreuk aan het imago van Google. Google voegt steeds meer ranking factoren toe die als doel hebben de kwaliteit van de zoekmachine, de zoekervaring van de gebruikers, te waarborgen. Denk hierbij aan de laadtijd van een pagina middels het ‘page speed label’. Wanneer de laadtijd erg lang is wordt een rood label met ‘slow’ toegevoegd aan het zoekresultaat. Ook veiligheid staat hoog in het vaandel bij Google. Lees ook: Https heeft positieve invloed op Google’s algoritme.
Enkele sheets van Google Mobile
Google Think Mobile heeft destijds sheets gedeeld die het belang van een mobielvriendelijke website weergeven:
Handleiding optimaliseren mobiele website
Google biedt een uitgebreide handleiding aan met richtlijnen en tips voor een optimale mobiele website: Handleiding voor mobiel.
Frank-a-do.nl al getest door google?
@K Look,
Die lag voor de hand ;). We zijn er druk mee bezig!