Een SEO vriendelijke header tag opbouw is een belangrijk aandachtspunt met betrekking tot de online vindbaarheid van een website/pagina. Het is een OnPage factor die vaak op een onjuiste manier wordt toegepast en dat is zonde.
Header tags zijn koppen/titels en subkoppen/subtitels boven een alinea of paragraaf ‘platte tekst’. De afbeeldingen hieronder laten zien hoe de verschillende header tags zijn in te voegen binnen een CMS, in dit geval WordPress, met een teksteditor.
In HTML code ziet bovenstaand er zo uit:
De webbouwer dient in de stylesheet aan te geven hoe de verschillende header tags worden weergegeven qua tekstgrootte. In de meeste gevallen is de H1 tag het grootst en worden de H2, H3 etc. tags steeds kleiner.
Overigens krijgen de titels van pagina’s, in de meeste CMS systemen, automatisch een H1 tag mee. Dat is ook logisch in de meeste gevallen. In dit blogartikel krijgt de titel ‘Header Tag opbouw’ een H1 tag mee, dat kun je ook zien in de broncode. Ik heb ervoor gekozen om de subtitels H2 tags mee te geven.
Google scant een webpagina met behulp van een webcrawler. Deze webcrawler herkent verschillende onderdelen van een webpagina zoals de URL, de Meta Title, Meta Description en het liefst ook een header tag opbouw met H1, H2 en eventuele H3 en H4 tags.
Een header tag opbouw geeft de webcrawler in grote lijnen aan waar de webpagina over gaat en tot welke zoektermen/onderwerpen Google de pagina kan relateren/ranken. Zie het als een inhoudsopgave van een boek.
De webcrawler werkt eigenlijk hetzelfde als de mens die de pagina bezoekt. Over het algemeen scannen mensen in eerste instantie de pagina. Dit scannen werkt erg prettig als een pagina voorzien is van verschillende kopjes en subkopjes. Hierdoor weet de lezer snel of het stuk tekst interessant voor hem is en of het de moeite waard is om verder te lezen.
Een webpagina dient te beschikken over één H1 tag. Ik zie het vaak voorkomen dat webpagina’s over meerdere H1 tags beschikken, maar Google geeft aan dat het beter is om er slechts één te hanteren per pagina tenzij er een logische reden voor is om er meerdere te gebruiken.
Daar zegt Google, Matt Cutts, het volgende over:
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”