Bij zoekmachine optimalisatie, het verbeteren van de rankings in de SERP’s (Search Engine Results Pages), oftewel de zoekresultaten, kan men ervan uitgaan dat het zorgt voor meer organisch verkeer. Significante stijgingen in de zoekresultaten zorgen over het algemeen voor meer organisch zoekverkeer. Maar… hoeveel meer verkeer? Welke posities dragen substantieel bij aan de toename van het organisch verkeer?
Er zijn daar afgelopen jaren diverse posts over verschenen. Dat komt doordat de weergave van advertenties, organische zoekresultaten, afbeeldingen, Google Maps en dergelijke aan continue verandering onderhevig is.
Voornamelijk de Google AdWords advertenties worden afgelopen jaren flink gepusht door Google, enerzijds logisch aangezien dit het voorname verdienmodel van Google betreft. Dit gaat ten koste van de organische zoekresultaten die daardoor naar beneden worden gedrukt. Eduard Blacquière heeft hier een interessant artikel over geschreven: Steeds meer ruimte AdWords, ten koste van SEO.
Momenteel wordt de organische nummer 1 positie in de SERP’s vaak zelfs onder de fold/vouw (het punt waar men moet gaan scrollen) getoond op een gemiddelde laptop.
In de Verenigde Staten is het helemaal erg geworden. Organische resultaten worden ver naar beneden gedrukt door allerlei diensten van Google zelf die voorrang krijgen zoals Google Hotels, Google Flights, Google Images, Google Maps etc. Ook de Europese Unie stelt dat Google misbruik maakt van zijn monopoliepositie als zoekmachine. Dit heeft geleid tot een rechtszaak EU versus Google.
De invloed die deze ontwikkelingen hebben op de organische zoekresultaten is behoorlijk groot. Bedrijven die zich voorheen enkel op SEO richtten, worden nu bijna gedwongen om ook een Google AdWords campagne daarnaast te draaien.
Onderstaande afbeeldingen (bron: Sistrix) geven de huidige situatie weer. Om de volledige uitkomst te zien, raad ik het volgende artikel aan: Click probabilities in the Google SERPs.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”