Ik heb bewust even gewacht met deze blog. Toen COVID-19 in maart Europa op zijn kop zette, schoten de ‘online marketing in corona tijd’ blogs als paddenstoelen uit de grond. Online marketing bureaus zagen diverse bedrijfstakken instorten wat natuurlijk direct gevolgen had voor de online marketing business zelf. De meeste blogs gingen vooral over de kansen die deze nieuwe tijd ging bieden, men moest het positief bekijken en vooral niet stoppen met de SEA campagnes. In deze blog zal ik mijn beleving binnen Frank a Do van de afgelopen drie maanden beschrijven. Een bizarre periode was het zeker!
Op 27 februari maakte het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bekend dat het coronavirus zijn intrede had gedaan in Nederland. We kregen te maken met strenge maatregelen die steeds iets verder werden aangescherpt om verspreiding van het virus zo veel mogelijk te voorkomen. Sommige branches zoals sportscholen, kappers en verkeersscholen moesten per direct helemaal dicht. Met name in deze laatste branche is Frank a Do veel actief.
Op zo’n moment kan je je klanten natuurlijk vertellen dat ze juist nu anticyclisch kunnen gaan ondernemen, dat de concurrentie online weg is, dat de klikkosten lager zijn en dergelijke. Maar als een bedrijf helemaal dicht moet voor onbekende tijd, is het genereren van nieuwe leads wel het laatste waar men aan denkt. Vooral de onzekerheid over hoe lang deze lockdown gaat duren zorgde in diverse branches voor veel stress.
Zo hebben we een grote cateraar als opdrachtgever die zijn business in een klap zag instorten, omdat grote evenementen voorlopig niet meer mogen plaatsvinden. Of een sportschool die van de ene op de andere dag helemaal dicht moet. Stuk voor stuk bedrijven die 2020 met een vliegende start begonnen.
Wij hebben er met Frank a Do voor gekozen om in sommige branches water bij de wijn te doen. Door er juist nu te zijn voor je opdrachtgever, die vaak al jaren klant is, toon je begrip en flexibiliteit en dat is op zo’n moment hard nodig. Als de wereld dan op den duur weer beetje bij beetje opengaat, zal het de samenwerking alleen maar ten goede komen.
Nu moet je als online marketing bureau natuurlijk wel uitkijken dat het niet te veel water bij de wijn doen wordt. De eigen schoorsteen moet natuurlijk ook blijven roken. Nu zien we om ons heen dat er genoeg online marketing bureaus zijn die het hierdoor ook moeilijk kregen. Dat zijn vooral bureaus met personeel in dienst en te veel klanten in dezelfde hoek waar de klappen vallen. Als de omzet dan afneemt, maar de kosten lopen door kom je in de problemen.
Wij hebben met Frank a Do vanaf de start een aantal belangrijke pijlers opgesteld voor een stabiele bedrijfsvoering:
Hierdoor zijn we al jaren een stabiel online marketing bureau, met een hoog kennisniveau en veel ervaring in diverse branches. We zijn dan ook enorm druk geweest de afgelopen drie maanden, want naast branches die geraakt zijn, zijn er ook branches die er enorm van profiteren. Wij hebben voor diverse webshops recordomzetten weten te realiseren afgelopen drie maanden. Ongekende stijgingen, zeker ook door COVID19 en zeker ook door ons werk, maar vooral ook doordat de ondernemer zijn/haar bedrijf een fantastische koers liet varen door deze ‘crisistijd’.
Enkele klanten zijn hard geraakt, maar wisten toch creatief te zijn en daar zijn we trots op als Frank a Do. Enkele voorbeelden:
Deze laatste case is in mijn ogen hét voorbeeld van goed inspelen op de situatie. Niet afwachten en in paniek raken, maar een vooruitziende blik, lef tonen en schouders eronder. Ik heb directeur Ivo Willemsen een aantal vragen gesteld met betrekking tot zijn aanpak. Ik ben trots om dit nieuwe product (software voor events online) samen met hem zeer succesvol in de markt te hebben gezet en ik hoop dat dit verhaal ook inspiratie kan bieden aan andere ondernemers.
Is er een moment van paniek bij je geweest toen de overheid aankondigde dat er geen evenementen konden plaatsvinden vanwege corona?
Bij Activo zagen we het ruim van tevoren aankomen dat er een grote verandering aan zat te komen voor de evenementenbranche. Eind februari hadden wij een 2-daags medisch congres dat fysiek niet meer kon plaatsvinden omdat ziekenhuizen geen toestemming gaven aan artsen om deel te nemen en in grote getale naar een congreslocatie te komen. In korte tijd is het congres omgezet naar Congres Online.
De dagvoorzitter en keynote sprekers zijn wel naar het congrescentrum gekomen. De presentaties werden uitgezonden via een livestream zodat de artsen vanuit huis of vanuit het ziekenhuis alles goed konden volgen. De artsen konden vragen stellen aan de sprekers en sprekers konden op hun beurt de interactiviteit vergroten door het tonen van stellingen en resultaten.
De artsen hadden een persoonlijke toegangscode gekregen zodat werd vastgelegd wie het congres online had bezocht. De accreditatiepunten konden hierdoor alsnog worden toegekend.
Wat had deze berichtgeving voor invloed op jouw dienstverlening op dat moment?
Bij het eerste online medisch congres in februari merkten we al dat met een kleine aanpassing onze eventsoftware zeer goed online tot zijn recht komt. Immers net als bij een fysiek evenement is de aanloop naar het evenement hetzelfde. Genodigden moeten worden uitgenodigd en bij de zakelijke evenementen en medische congressen die wij verzorgen zitten daar tal van extra’s bij zoals aanmelden voor parallelle workshops, online betalen en het beoordelen van abstracts voorafgaande van een medisch congres.
Bij aankomst van een fysiek evenement worden bezoekers gecontroleerd door middel van een e-ticket. Online is het ook belangrijk dat er een controle plaatsvindt. Bij medische congressen en online algemene ledenvergaderingen is het vaak wenselijk om de beveiliging zelfs te verhogen zodat diegene die inlogt ook daadwerkelijk is die hij of zij zegt te zijn. Met een dubbele inlogprocedure via SMS is dit mogelijk. Op deze manier is de deelnemer geverifieerd.
Hoe snel kwam je met het idee om je dienstverlening aan te passen, gericht op de nieuwe manier van werken?
Begin maart zijn we daar mee gestart. Congres Online biedt door enerzijds de live videostreams van sprekers en anderzijds live videobellen deelnemers een zeer goed alternatief voor een fysiek evenement. Het enige wat de deelnemer nodig heeft is een webbrowser, dus zelfs een tablet volstaat.
Wanneer had je in de gaten dat je aangepaste dienstverlening wel eens zeer interessant kon zijn?
Dat was direct duidelijk vanaf het eerste online medisch congres in februari. Juist doordat Activo in 1997 is gestart als hostingprovider hebben we veel expertise in huis op het gebied van livestreaming want dat vergt nu eenmaal veel servercapaciteit. Sinds 2005 biedt Activo op maat gemaakte eventsoftware. Deze twee disciplines komen nu heel mooi bij elkaar met Congres Online.
Wat heeft deze aangepaste dienstverlening voor invloed op de werkwijze intern bij Activo?
De dynamiek binnen Activo is hetzelfde gebleven. Al ruim 23 jaar streven wij ernaar in een constant veranderende evenementenmarkt voorop te blijven lopen.
Wat kun je andere ondernemers, die hard geraakt zijn door de coronamaatregelen, meegeven?
Door anticyclisch naar de coronamaatregelen te kijken kom je sneller op je nieuwe pad. Vergeet niet dat elk obstakel een mogelijkheid is om je toestand te verbeteren. De afgelopen 23 jaar heb ik 4 grote crisissen meegemaakt met Activo maar deze 5e crisis is toch weer net iets uitdagender.
Inmiddels heb ik in 3 maanden tijd meer dan 150 online meetings gehad. Daar maak ik mij eigenlijk nog de meeste zorgen over. Wat voor consequenties dat met zich meebrengt. Dat zal de aankomende maanden duidelijk worden.
“Al een aantal jaar verzorgt Tim met zijn team ervoor dat de evenementdiensten van Activo goed zijn gepositioneerd op internet. Door de periodieke evaluaties en conclusies die we bespreken en toegestuurd krijgen zijn we telkens in staat om in een veranderde markt voorop te blijven lopen.” Ivo Willemsen – Directeur Activo Groep B.V.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”