Single Page of One Page websites beginnen steeds populairder te worden en ook wij krijgen binnen Frank a Do steeds vaker de vraag wat de voor- en nadelen van een Single Page website zijn. Op gebied van ‘flashy’ design scoort de Single Page hoog. Op gebied van SEO en gebruiksvriendelijkheid is de score vaak minder hoog.
Matt Cutts, hoofd Google’s Webspam team, zegt er het volgende over:
Hij geeft aan dat Google steeds beter om kan gaan met Javascript en daarnaast is mijn ervaring dat HTML5, waar Single Page websites steeds vaker in geprogrammeerd worden, ook op een juiste manier geïndexeerd kan worden door Google (en andere zoekmachines).
In het filmpje zegt Matts echter niks over de URL structuur en de indexatie van subpagina’s/secties in Google en daar gaat het vaak mis op het gebied van zoekmachine optimalisatie.
Wanneer we een willekeurige website kiezen op de Single Page sectie van AWWWARDS komt dit probleem al aan het licht. Als voorbeeld heb ik de website van Chapter 3 genomen. Deze Single Page website bestaat uit verschillende secties die door middel van scrollen te zien zijn. De URL blijft gelijk, voor de zoekmachine bestaat de website dan ook maar uit één pagina. Op die manier is het ‘vangnet’ dat gecreëerd wordt door indexatie in de zoekmachine minimaal:
Ook het deeplinken naar verschillende secties op de Single Page website is niet mogelijk als de website maar uit één URL bestaat. Zeker ook vanuit SEA hoek gezien is dat een drama.
De oplossing hiervoor is het gebruik van zogenaamde anchor tags die per sectie worden toegevoegd aan de URL. Zie bijvoorbeeld de website van Shipwise. De verschillende secties in menu kunnen worden bereikt door middel van anchor tags in de URL’s:
http://www.shipwise.co/#shippers
http://www.shipwise.co/#carriers
http://www.shipwise.co/#works
Op gebied van gebruiksvriendelijkheid is dat in mijn ogen stukken beter dan dat men constant moet scrollen totdat men de secties bereikt.
Echter, op SEO gebied hetzelfde nadeel als in het eerste voorbeeld. Google en andere zoekmachines herkennen en indexeren anchor tags in URL’s niet als afzonderlijke URL’s. Kortom, ook voor Shipwise geldt een minimaal vangnet in de zoekmachine:
Slechts 7 pagina’s worden geïndexeerd. De hierboven genoemde anchor tag URL’s worden niet geïndexeerd door Google.
Zorg ervoor dat alle secties binnen de Single Page website eigen URL’s krijgen. Het klinkt vrij simpel, maar de consequenties op technisch gebied zijn niet gering. Development zal hier dan ook meer tijd in dienen te steken wat de website niet goedkoper maakt.
De voordelen op gebied van online vindbaarheid zijn de extra kosten in mijn ogen meer dan waard.
Frank a Do heeft destijds de Single Page websites van Tijn Akersloot en IQI Petfood op zoekmachine vriendelijke wijze opgeleverd. Alle secties krijgen eigen URL’s die door Google en andere zoekmachines netjes geïndexeerd kunnen worden:
Single Page of One Page websites vergen extra aandacht als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en zoekmachine optimalisatie. Voor conversie en vindbaarheid doeleinden maak ik toch liever gebruik van een multipage website. Wat ik wel een mooie oplossing vind is een combinatie van Single Page design met enkele reguliere pagina’s (multipage website).
Bronnen:
Single Page Websites & SEO – Search Engine Land
De kracht van one page websites – Stoere Binken
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”