Een Payment Service Provider (PSP) voorziet webwinkel eigenaren van betaalmogelijkheden zoals iDEAL, bankoverschrijving, Creditcard, achteraf betalen, betalen per mobiele telefoon en meer.
Een Payment Service Provider heeft contracten met al deze verschillende betaalmogelijkheden en bundelt deze in één centraal systeem. Hierdoor hoeft men als webwinkel eigenaar niet meerdere aparte contracten te sluiten per betaalmodule en aparte integratie hiervan. Men sluit één contract met de Payment Service Provider en vervolgens wordt dit systeem gekoppeld aan de webwinkel. Vervolgens kunnen er diverse betaalmethoden geactiveerd of gedeactiveerd worden.
Een PSP koopt groot in bij banken en andere instanties (PayPal, Mistercash, AfterPay etc.) waardoor de prijzen wat scherper aangeboden kunnen worden dan wanneer een webwinkelier direct zaken doet met een bank of betaalmodule.
Een ander voordeel van een PSP is dat zij beveiligingscertificaten, die nodig zijn voor bepaalde betaalmethoden zoals creditcard, in huis hebben. Door de autorisatie van creditcards aan een PSP over te laten, hoeft de webwinkel deze niet zelf te hebben.
Er bestaan twee verschillende typen Payment Service Providers:
Een distribuerende Payment Service Provider biedt een online kassa waarbij de dienstverlener eigen contracten tussen webwinkel en betaalmethoden aansluit. Voordeel voor de webwinkel is dat de betalingen van de koper rechtstreeks op de rekening wordt ontvangen. Nadeel is dat er in deze situatie met iedere aanbieder van een betaalmethode afspraken gemaakt moeten worden en contracten worden gesloten.
Bij een collecterende Payment Service Provider maakt webwinkel gebruik van de contracten van de betaalmethoden van deze dienstverlener. De kopers betalen aan deze collecterende dienstverlener en webwinkel krijgt hiervan een realtime melding. De betalingen keert de PSP op een latere datum als totaalbedrag uit aan de webwinkelier. Voordeel voor de webwinkel is dat alle zaken rond het betalingsverkeer, dus meerdere betaalmethoden, via één contract geregeld kunnen worden. Er dient daarnaast slechts één implementatie, die van de PSP, in de webwinkel gedaan te hoeven worden. Vaak zijn hier plugins voorhanden.
Onderlinge verschillen in diensten tussen de PSP’s bestaan in de eerste plaats uit de selectie aangeboden betaalmethoden. Daarnaast bieden niet alle providers ondersteuning voor betalingen vanaf mobiele telefoons. Anderen werken samen met buitenlandse banken, zodat ook bezoekers van over de grens kunnen afrekenen. Verder bieden PSP’s vaak risico en fraude modules aan op verschillende niveaus. Ook verschillen PSP’s in de mate waarin de huisstijl van de webwinkel overgenomen kan worden.
Frank a Do is voorstander van een collecterende Payment Service Provider vanwege het gemak om te koppelen aan de webwinkel en de vaak scherpere tarieven.
Frank a Do maakt voor klanten veel gebruik van collecterende PSP’s Sisow en Adyen. Grote voordeel van Sisow is dat zij een erg scherp tarief voor iDEAL rekenen en makkelijk aan te sluiten zijn door de vele plugins die zij bieden (o.a. Magento, WordPress WooCommerce, Prestashop en dergelijke). Communicatie is ook uitstekend.
Een van de voordelen van Adyen is dat zij een zeer uitgebreide ‘risk & fraud’ afdeling hebben waar alle betalingen gecontroleerd worden en black lists worden aangevuld. Daarnaast biedt Adyen de mogelijkheid tot Omni-channel betalingen (mobiel, tablet, fysieke winkelkassa, desktop) en bieden zij, net zoals Sisow, diverse plugins voor o.a. Magento en Prestashop.
Grootste voordeel van Adyen is dat zij wereldwijd meer dan 250 betaalmethodes ondersteunen waardoor de webwinkel per land de populairste betaalmethodes kan activeren. Ook wordt er zogenaamde ‘Flexible skin technology’ aangeboden waarmee de checkout omgeving volledig in stijl van de webwinkel gemaakt kan worden en er kunnen A/B tests worden uitgevoerd.
”Een opgever wint nooit en een winnaar geeft nooit op.”
Mooi en gedegen overzicht!